עיצוב גינות בהרצליה

חיטוי סולרי תרמי בגינה הפרטית

חיטוי תרמי סולרי הוא שיטה מומלצת. באמצעים פשוטים מאד ניתן לחטא את הקרקע בצורה מיטבית.

חיטוי סולרי תרמי בגינה הפרטית – חיטוי קרקע בעזרת השמש

מהו חיטוי סולרי?

חיטוי תרמי סולרי זו השיטה היחידה לחיטוי קרקע שלא באמצעים כימיים רעילים ומזיקים, אשר מיושמת בקנה מידה רחב ברחבי העולם. גם בחקלאות, וגם בגינון הציבורי והפרטי.

לחיטוי הסולרי יש כמה מנגנונים: תרמי, ביולוגי וכימי-אורגני. השילוב ביניהם מביא לתמותת מזיקים, הדברת עשביה, והפיכת הקרקע לטובה ונקיה יותר.

השיטה קלה לביצוע ולישום. חייבת להתבצע בשמש הקיץ.

מאז פרסומה, יושמה שיטת החיטוי הסולארי במגוון מערכות גידול ובאזורי אקלים שונים. השיטה הוכחה כיעילה כנגד מגוון של מזיקים שוכני קרקע, ביניהם פטריות דוגמת דוררת, מגלת (פוזריום) ופיתיום, חיידקים, נמטודות ועשבים מזיקים.

בעבר היה שימוש נרחב במתיל ברומיד לחיטוי קרקע ולהדברה. זה גרם לנזק לסביבה ולדילול כמות האוזון בסטרטוספרה. באמנת וינה 1985 ובפרוטוקול מונטריאול, נאסר השימוש במתיל ברומיד לחיטוי קרקע והדברה. מאז התרחב השימוש בשיטת החיטוי הסולרי, כשיטה יחידה או בשילוב עם חומרי הדברה במינון מופחת, בממשק מסורתי או אורגני. כיום החיטוי הסולרי משמש באלטרנטיבה לחיטוי קרקע מסורתי בלמעלה מ-70 מדינות, בעלות אקלים מתאים ורמת קרינה מתאימה, בין השאר גם במטעים קיימים ולא רק בשדות פתוחים לפני הזריעה.

איך מבצעים חיטוי סולרי?

יש מספר שלבים פשוטים.

  1. הרטבת הקרקע לעומק של 30 ס"מ לפחות.
  2. הסיבות להרטבה: המים מוליך טוב לעומק הקרקע, וגם חשיפה לטמפ' גבוהה בסביבה לחה היא קטלנית יותר לרוב האורגניזמים יחסית לחימום יבש.
  3. (לא חובה אבל רצוי): לפזר זבל אורגני / קומפוסט.
  4. פיזור זבל אורגני מעלה את הטמפרטורה ובכך מגביר את מנגנון הקטילה התרמי, מעלה את כמות הרעלים ובכך משפר את מנגנון הקטילה הכימי, מחזק את מנגנות הקטילה הביולוגי. הקרקע מועשרת בחומר אורגני, וזה יתרון לדישון
  5. פרישת יריעות פוליאתילן שקופות.
  6. סגירה הקפית בעזרת יתדות, סלעים, או אדמה.
  7. משאירים 4-5 שבועות בשמש הקיץ החמה.
  8. בתמונה רואים ביצוע של חיטוי סולרי בגינה פרטית בפיקוחו האישי של פרופ' קטן. רואים יריעה שקופה פרושה מעל אדמה רטובה, שולי היריעה מוחזקים בעזרת אדמה.

פיתוח שיטת החיטוי סולרי

הרעיון והפיתוח של הטכנולוגיה הייחודית הם של פרופסור יעקב קטן מהאוניברסיטה העברית ושל עמיתיו. פרופ' קטן הוא חוקר מחלות צמחים (פיטופתולוגיה) ומתמחה בעיקר בחקר מחלות שורשים הנגרמות ע"י פתוגנים של קרקע ובפיתוח אמצעי הדברה ידידותיים לסביבה. מאז שנות ה-70 מתמקד במיוחד בפיתוח שיטת החיטוי הסולרי להדברת פגעי קרקע על ידי שימוש באנרגית השמש כתחליף לחומרי הדברה.
ב-1976 פרסם יחד עם שלושה מתלמידיו – אביחיל (אבו) גרינברגר, ד"ר אבשלום (אבי) גרינשטיין וחביב אלון – את עבודתם בפיתוח שיטת החיטוי הסולארי להדברת פגעי קרקע, על ידי שימוש באנרגיית השמש כתחליף לחומרי הדברה המזיקים לסביבה. למעלה מ-1,400 מחקרים מדעיים פורסמו עד כה בנושא החיטוי הסולארי. בין השאר, גם פרופ' אברהם גמליאל ממכון וולקני עוסק במחקרים בתחום.
השיטה היחודית הגיעה בחלוף השנים ליותר מ-70 מדינות.
על הישגיו המחקריים זכה פרופ' קטן בפרסים רבים ובהכרה בינלאומית נרחבת, ב 2014 זכה בפרס ישראל בחקר החקלאות ומדעי הסביבה.


לסיכום: חיטוי תרמי סולרי הוא שיטה מומלצת. באמצעים פשוטים מאד ניתן לחטא את הקרקע בצורה מיטבית. 


לקריאה נוספת 

  1.  (The Soil Solarization (Solar heating
  2. Passive solar disinfestation of soil, substrates, structural materials, and landscapes
  3. Soil Solarization A Nonpesticidal Method for Controlling Diseases, Nematodes, and Weeds
  4. השפעת חיטוי סולרי על טמפרטורת הקרקע וחיוניות זרעים קבורים
  5. חיטוי סולרי ותוספים אורגניים לקרקע: השפעה על קטילת פגעי קרקע ועל אוכלוסית המיקרואורגנים בה, אייל קליין

כתבה:  
מיכל אליעד, עיצוב גינות ואדריכלות נוף ©

שתפו את המאמר הזה:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print
דילוג לתוכן