גן צרפתי

אדריכלות נוף – הסטוריה וסגנונות

התפתחות אדריכלות הנוף: ממסופוטמיה, דרך היוונים הקמוניים, גן רנסנס, גן בארוק צרפתי, גן אנגלי, גן קוטג', גן יפני, אדריכלות נוף עכשוית

אדריכלות נוף – התפתחות הסטורית וסגנונות על קצה המזלג…

מהי אדריכלות נוף?

אדריכלות (או "ארכיטקטורה") מוגדרת באופן מסורתי כאמנות הבניה, כתחום העוסק בתכנון ועיצוב חללים, והינה בטווח שבין אמנות לבין הנדסת בניין. העיסוק בחלל ומרחב עשוי לכלול את הסביבה הבנויה בכללה ברמת המקרו, ועד לעיצוב פרטים ברמת המיקרו.

אדריכלות נוף היא תחום באדריכלות העוסק בתכנון של מרחבים פתוחים:  חללים ציבוריים או פרטיים פתוחים, כיכרות, גינות ופארקים, טיילות ועוד. העוסק באדריכלות נוף הוא אדריכל נוף. ברוב המקרים אדריכלות הנוף קשורה בד בבד באדריכלות של מבנים או בתכנון עירוני שהם תחומים בהם עוסקים אדריכלים. אדריכלות הנוף עוסקת בצורות שונות ומגוונות של שטחים פתוחים ובדרכים שונות של תכנון היחס שבין המבנים לקרקע ולנוף ובין האדם לטבע או לסביבתו העירונית.

הגנים העתיקים

אדריכלות הנוף התפתחה כבר במסופוטמיה כאשר תכננו ובנו גנים בתוך מרקמים עירוניים. הגנים העתיקים שנבנו בעיר בבל ובערים אחרות במסופוטמיה ניסו ליצור גן עדן עלי אדמות בתכנונו של האדם. בגנים אלו נשתלו עצים במיוחד והוזרמו אליהם מים.

גם היוונים הקדמונים עסקו בתכנון של גנים וכן גם בתכנון של חללים ציבוריים שונים (לאו דווקא גנים). האגורה ביוון העתיקה היא דוגמה לכיכר עירונית מתוכננת.

גן רנסנס

בתקופת הרנסנס הרבו לשלב את האדריכלות עם הטבע. ארמונות ווילות רבים שנבנו באיטליה וצרפת בתקופה זו שילבו את המבנים עם גנים המחולקים לאורך טופוגרפיה טבעית ו/או עם אגמים טבעיים או אפילו מלאכותיים ששיקפו את המבנה במימיהם.

גן הבארוק

הגן הצרפתי הרשמי היה נפוץ מאוד בבארוק הצרפתי. עיצוב הגנים הפך בצרפת של המאה ה-17 לאומנות של ממש. גני ורסאיי הם דוגמה מופתית לעיצוב של גן צרפתי שבו הכול מתוכנן לפי קווים ישרים ומדויקים, הצמחים שתולים בצורה ישרה ומסודרת ואפילו הגיזום הוא בצורות גיאומטריות ברורות

גן צרפתי האורנז'רי (מטע תפוזים) בגני ורסאיי שבצרפת

הגן האנגלי

באנגליה התפתח במאה ה-18 "הגן האנגלי", שבניגוד לגן הצרפתי שניסה להשליט את הסדר האנושי על הטבע, שאף ליצור טבע מתוכנן שייראה כמה שיותר טבעי. במהלך המאה ה-19 הוקמו באנגליה גנים רבים לפי תכנון מדויק של נוף האמור האמור לתת תחושה של נוף ארכאי ורומנטי.

עיקר תפישת התכנון של הגן האנגלי הוא נסיון לייצר חיק טבע בעל מראה ארכאי ורומנטי אשר מתוכנן בקפידה על אף שלא נראה ככזה. הגנים האנגליים מאופיינים במרבצי דשא גדולים, שתילת עצים בלתי סדורה, הקמת בריכות נוי בעלות מראה טבעי וייצור מלאכותי של טופוגרפיה היוצרת מקומות בעלי מראה טבעי אך מושלמים מבחינת התחושה לאדם הנמצא בה. עקרונות התכנון כללו יצירה של נופים מלאכותיים בעלי מראה טבעי המעצימים את יופיו של הטבע, שילוב הרמוני של צמחייה ובינוי עם מרחבים פתוחים ומבטים מתוכננים בכיוונים מסוימים החושפים מקומות שונים דרך עצים או דרך גבעות קטנות. על מנת לשמור על מראהו הטבעי של הגן אך במקביל למנוע חדירת חיות בר אליו שעלולות לסכן את בני האדם, בגנים רבים נחפרו תעלות מים קטנות שהוסתרו בין העצים ומנעו את כניסתם.

גן אנגלי – גשר בסגנון פלדיאני בפארק פריור בעיר באת'

גן הקוטג' האנגלי

בסוף המאה ה 18 עם תנועת ה Arts & Crafts נ החל להתפתח גן הקוטג' האנגלי. הוא נולד בגינתם הקטנה של האיכרים הפשוטים. שבניגוד לאצילים והמלכים גרו בבתים קטנים יחסית, עם שטח אדמה מוגבל. הגן יועד לספק את צרכי הבית והמשפחה למטבח ולקישוט הבית. לכן הזנים שמרכיבים אותו הם עצי פרי, שתילי ירקות, צמחי מרפא ותבלין וביחד עמם פרחים לנוי. היות והשטחים היו קטנים נאלצו לשתול את כל הצמחייה בערוב ובצפיפות. הגנים פיתחו מראה כל כך ייחודי עד שהוגדרו כסגנון גינון בפני עצמו ונקראו קוטג' גרדן. 
בשונה מהגן האנגלי הקלאסי הקוטג' גרדן מקרין מראה טבעי, מעורבב ושובב שצובע גינות קטנות רבות. פעמים רבות המראה של גינה הפורחת בטבעיות בסגנון חופשי ומעורב מזכיר במעט שדה בר לא מסודר שבו צצים צמחים שונים המשתנים מעת לעת.
היסוד של מבנה הגן הוא בהרמוניה בין זני הצמחים השונים, הרעיון הוא לשדר מראה טבעי של חלקת אדמה עמוסה בצמחייה. תכנון הגן מתאחד את הצומח ולא יוצר  הפרדה וסדר המראים התערבות קיצונית של האדם. את המראה הטבעי משיגים  על ידי שימוש בצמחים בגדלים שונים. שתילת פרחי נוי בצבעים משתלבים ומנוגדים בקבוצות צפופות, כתמים א-סימטריים. ערבוב הזנים שמבליט את אופי הצימוח השונה ואת ההבדלים בעלי העלווה.
השתילה המוקפדת גורמת לפריחה שנמשכת בכל ימות השנה. החיסרון של סגנון הגינון הוא הטיפול האינטנסיבי והקבוע שהגן דורש ביחס לגנים אחרים.

גם לדומם בגן יש חשיבות רבה בעיצוב המראה. אלמנטים כמו שער, גדר עץ טבעית או גדר אבן שאינה גבוהה , קשתות לתמיכה במטפסים, ספסלים ופינות ישיבה קטנות, כדים שיפוזרו בין הצמחים או יוצבו בהבלטה. כלים חקלאיים כמו קלשון עץ, כד חלב וכמובן פסלים מיוחדים.

גן קוטג' אנגלי – The Manor House ב -, Upton Grey Hampshire. UK  בתכנון של Gertrude Jekyll's 1908

גינות ביפן

במקביל להתפתחות אדריכלות הנוף במערב, התפתחה תרבות מפותחת של עיצוב גינות ביפן.

עיצוב הגן היפני התפתח במהלך ההיסטוריה הארוכה של יפן יחד עם האמנות והאדריכלות היפנית והוא נובע בעיקרו מתפישות אסתטיות יפניות ומתפישות דתיות שונות. גן הזן הוא טיפוס של גן יפני המשמש את נזירי הזן בלבד ותכנונו הנופי מבוסס על אורח חיים מאוד ייחודי.
גנים יפניים טיפוסיים מכילים, באופן ממשי או סמלי, אחדים מהאלמנטים הבאים: מים , אי , גשר אל האי , פנס, לרוב במבנה אבן , בית תה או ביתן , עצי בונסאי ננסיים.
גנים יפניים עשויים להיות גני טיול לצפייה מהשביל, או גני ישיבה להתבוננות ממקום אחד.
מקדשי זן רבים מאופיינים בגן בסגנון 'נוף יבש'. אין בהם מים, אך לרוב הם מעוררים תחושה של מים באמצעות שימוש בחלוקי אבן ובחצץ או בחול מגורפים בקפידה. אופייניים לסגנון הנוף היבש, סלעים שמסמלים ערים נבחרו בשל צורתם ותבניתם המיוחדת, אזוב ושיחים נמוכים. מפורסם במיוחד הגן במקדש Ryōan-ji בקיוטו.
גם גנים אחרים משתמשים בסלעים דומים לקישוט. חלקם מובאים מחלקיה הרחוקים של יפן. בנוסף, במבוק וצמחים קרובים, ירוקי-עד כולל אורן שחור יפני ועצים נשירים כמו מייפל צומחים מעל שטיח של שרך ואזוב.
Shakkei , "נוף מושאל", הוא טכניקה שבה משתמשים גננים יפנים כדי לשוות לגן קטן, מראה מרווח יותר. באמצעות שתילה מחושבת של שיחים שיחסמו את המראה של מבנים סמוכים, הם מעודדים את הצופה להביט לעבר ההרים ולחשוב עליהם כעל חלק מהגן. 

גן יפני
גן יפני golden gate japanese tea garden

אדריכלות הנוף כיום

כיום, אדריכלות הנוף עוסקת בעיצוב שטחים פרטיים פתוחים שמסביב למבנים, עיצוב חללים ציבוריים פתוחים כגון כיכרות, רחובות, טיילות וכו' ועיצוב של גנים ופארקים על כל סוגיהם.

אלמנטים של עיצוב נוף עירוני בכיכר ספרא בירושלים

אספה וערכה : מיכל אליעד – אדריכלות נוף עיצוב גינות.

מקורות עיקריים:

כתבה:  
מיכל אליעד, עיצוב גינות ואדריכלות נוף ©

שתפו את המאמר הזה:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print
דילוג לתוכן