עיצוב גינות. גינה ים תיכונית

איך הופכים גינה לחסכונית

מהי גינה חסכונית במים ? מה לעשות כדי לחסוך מים בגן קיים ? גם בגינה חסכנית הגינה נשארת ירוקה, פורחת ויפה. מה עושים עם כל סוג צמחים: מדשאות עצים, שיחים, רב שנתיים, עונתיים.

איך הופכים גינה קיימת לגינה חסכונית במים? איך ממשיכים לשמור על גינה יפה ומטופחת למרות משבר המים והעלויות הגבוהות של ההשקיה? הופכים את הגינה לגינה חסכונית במים!

מהי גינה חסכונית במים?

גינה חסכונית במים היא גינה שבה תדירות ההשקיה נמוכה, ושכמות המים השנתית לגינה שגודלה הוא 150 מ"ר אינו עולה על 100 מ"ק (קוב) לשנה (660 מ"ק לדונם לשנה) ברוב אזורי הארץ ו200 מ"ק באזורי הבקעה והערבה. לגינה כזו אפשר אפילו לרדת ל68 מ"ק (450 מ"ק לדונם).

מה לעשות כדי לחסוך מים בגן קיים?

  1. צמצום מדשאות.
  2. בחירת צמחיה מתאימה עם סימול חסכוני לפי רשימת הצמחים החסכניים של משרד החקלאות.
  3. חיפוי קרקע. החיפוי הוא חשוב, משמעותי ויעיל מאד בחסכון. יש אורגני כגון רסק-גזם, ואנאורגני כגון טוף. להרחבה כאן.
  4. השקייה יעילה בהתאם לסוג צמחיה, סוג הקרקע ויעילות אמצעי ההשקיה. להשקיה אופטימלית הכרחי תכנון מדוייק ע"י מתכנן השקיה מקצועי.
  5. בדיקת מערכת ההשקיה לתקינות ומניעת בזבוז.
  6. אחזקה נאותה: עישוב, גיזום נכון ולא מוגזם, תיחוח ואיוורור, כיסוח סדיר למדשאות.
  7. דישון מתון. לפי הצרכים, סוג ומראה הצמח. יש לצמצם למינימום דישון חנקני.
  8. שימור מי נגר עילי ומשמרת מים: בורות חלחול איפה שניתן לבצעם, מחסומים למים, תכנון נכון של מרזבים, תכסית שטח מינימאלית.

הגינה נשארת ירוקה ויפה

המטרה שלנו היא לשמר את אותה איכות נופית. יש לשקול איפה אפשר לחסוך, מה אפשר לייבש, ומה צריך להשאר. יש לחלק את המים בצורה נכונה תוך פגיעה מינימאלית בצמחיה קיימת, בחללים אדריכליים, ובמסגרת הגן.
בכל גינה יש אזורים אשר חשוב שיראו ייצוגיים ויפים, גם במחיר של צריכת מים גבוהה יחסית. למשל: אזור הכניסה. לעומתם, באזורים משניים יכולים להתבצע שינויים ע"י החלפת צמחיה קיימת לצמחיה חסכנית יותר, וגם הקטנת מדשאות והחלפתן בצמחים משתרעים חסכוניים או בחיפוי.

צמח חסכוני הוא צמח שלאחר התבססותו יכול להתקיים ולשגשג ללא כל תוספת השקיה או בתוספת צנועה של מים ובתדירות השקיה של לא יותר מפעם ב4-1 שבועות. המטרה היא לגרום שרוב צמחיית הגן תהיה חסכונית. הכוונה אינה להפוך את הגינה לגן קקטוסים, כפי שהרבה טועים לחשוב, אלא בבחירה מושכלת של צמחים ובטיפול נכון בהם.

מה עושים עם כל סוג צמחים?

  • מדשאות: לגינה פרטית ולמשפחה רגילה יספיקו בהחלט עד 50 מ"ר של מדשאה. כל שטח מעבר לכך הוא בזבזן מים שלא לצורך אמיתי. יש תחליפים מצויינים שהם חסכנים במים ומאפשרים להשאיר את מראה המרחב הירוק והרענן. לדוגמה: צמחי כיסוי העמידים ליובש ולא מחייבים כיסוח ואחזקה, או החלפת חלקים מהמדשאה בחיפוי או ריצוף.
  • עצים: עצים צעירים טרופיים ואחרים שאינם חסכנים – יש לשקול את החלפתם בעצים חסכניים. עצים צעירים חסכנים במים שעדיין דורשים השקיה – יש לדשן ולהשקות כדי לגרום לביסוס מהיר, עד שלא יצטרכו השקיית עזר. יש "להקשיח" עצים בהדרגה, על מנת שיפתחו שורשי עומק. ההקשחה מתבצעת ע"י השקיות עומק ארוכות בתדירות נמוכה. עיצוב גינות – צמחיה רב שנתית פורחת וריחנית בצל
  • שיחים: יש לשים לב לסימני צמא אצל השיחים וכשמתגלים סימנים יש להשקותם מיידית. שיחים שלא יעמדו בהשקיה בתדירות נמוכה, יש להחליף במינים חסכנים במים.
  • עשבוניים רב-שנתיים: ערוגות קטנות של עשבוניים רב-שנתיים מוסיפות הרבה צבע ועושר לגינה, ואינן בזבזניות מים גדולות. בצלים ופקעות חורפיים כלל אינם צורכים מים להשקיה אך מוספים צבע ועניין.
  • עונתיים: רוב העונתיים הם צרכני מים גדולים. אני ממליצה לשתול עונתיים בעציצים וכדים.

רשימת מקורות לקריאה נוספת

  1. הל-אור יצחק, 1993, חסכון במים בגן הנוי, דפון בהוצאת שה"מ, משרד החקלאות
  2. הל-אור יצחק, יפה יצחק, 1984, צמחים עמידים ליובש, דפון בהוצאת שה"מ משרד החקלאות
  3. גלון ישראל, 1991, צריכת המים של צמחי הנוי והכנת תוכנית הפעלה להשקיה, דפון בהוצאת שה"מ, משרד החקלאות
  4. גלון ישראל, 1996, הנחיות השקיה לעונה בגן הנוי, דפון בהוצאת שה"מ, משרד החקלאות
  5. ד"ר אבישי מיכאל, ,חיפוי קרקע אורגני ואנאורגני כאמצעי לשיפור מאזן המים בקרקע והעלאת ערך הקרקע
  6. הל-אור יצחק, פאוקר רן, גלון ישראל, טרצ'ינצקי חורחה, 2002, דרכים לחסכון במים בגן הנוי, משרד החקלאות, שה"מ המחלקה להנדסת הצומח, גננות ונוף
  7. שלם עמרם, בלבן יצחק, באר רון, פאוקר רן, 2002, תכנון גנים ונוף חסכניים במים, משרד התשתיות הלאומיות, נציבות המים, האגף לקידום החסכון במים
  8. סלומון אבי, גלון ישראל, 2002, השקיה 2002 לוח הפעלה להשקיית גן הנוי משרד החקלאות, שה"מ, המחלקה להנדסת הצומח, גננות ונוף
  9. משרד החקלאות והמשרד לאיכות הסביבה, 2004,המדריך לתכנון ובניה משמרת נגר עילי,
  10. פאוקר רן, 2012, רשימת צמחים מומלצים – רשימת 359 הצמחים שנמצאו מוצלחים בחלקות האקלום בניר עוז, "נקודה ירוקה" נירעוז,וגם בקובץPDF
  11. פאוקר רן, 2008, עשרת הדברות לגן אקולוגי חסכוני במים– "נקודה ירוקה" נירעוז
  12. גרטמן יואב, 2007, רשימת צמחים חסכניים במים, משתלת יגור,
  13. רשות המים, 2008, מנת מים חודשיות מומלצות להשקיית גן הנוי

 

כתבה:  
מיכל אליעד, עיצוב גינות ואדריכלות נוף ©

שתפו את המאמר הזה:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print
דילוג לתוכן