גן קוטג' אנגלי

גן קוטג' אנגלי

גני הקוטג' האנגליים היפיפיים נראים כאילו לא היה פה שום תכנון, והם נוצרו מאליהם. אך הם עשירים בצבע וצורה, הם שופעים תמיד ומענינים תמיד. אפשר ליצור גן אנגלי גם בגינה ישראלית קטנה. במאמר טיפים והסברים.

גן הקוטג' האנגלי – שופע, עשיר ומזמין

אין ספק לכל מי שמכיר את הגינות שלי, שסגנון עיצוב גינות שאני הכי מושפעת ממנו הוא גן הקוטג' האנגלי. בגינות שלי יש ערוגות אנגליות לרוב.  
אני אוהבת את גני הקוטג' בגלל התחושה הטבעית שהם מעוררים: הם נראים כאילו לא היה פה שום תכנון, והם נוצרו מאליהם. מצד שני, הם עשירים בצבע וצורה, הם שופעים תמיד ומענינים תמיד. פריחה, מטפסים, עשבוניים שונים.  בלאגן מאורגן של צמחים. והמון יופי אינסופי.

גן קוטג' הוא כמו חבר טוב שמזמין אותנו אליו ופותח לנו את כל הלב. הוא מזמין לשוטט, לראות, להשאר. הוא לא פורמלי ולא קמצן ותמיד שמח ומחבק.

גן קוטג' אנגלי

ההיסטוריה של גני הקוטג'

​הגנים המוקדמים – גני תועלת

גני הקוטג' הראשונים הופיעו במאה ה-14 והם היו גני תועלת מעשיים ופרקטיים. באותה תקופה, עקב מגפת הדבר, אריסים השתחררו מהאדונים שלהם, ועברו למשקים פרימיטיביים. ליד הבית גודלו עשבי תיבול, ירקות ופירות. גם צמחים לרפואה, והיו שם גם כוורת דבורים וגם חיות משק. גני קוטג' הוקפו בגדר קנים מסביב כדי לשמור את חיות המשק בחוץ, 
חלק מהצמחים לא היו רק שימושיים, אלא גם יפים מאד.  
צמחים תועלתנים חדשים נוספו לעתים קרובות.
למשל, עם השנים נוספו  צמחי ריח, כיוון שהם שימשו לבישום האויר הטחוב בתוך הבית.
החל מאמצע המאה ה-16  עם פריחת המסחר הגיעו צמחים חדשים לאנגליה. בגנים הפרחים הופרדו מירקות ופירות. נשתלו גינות פרחים בלבד. עידן חדש הגיע לעיצוב הגנים.

במאה ה-18 – התפתחות גני פרחים טבעיים

הגן ה"טבעי" התפתח במאה ה-18 בגנים של מעמד הביניים. המשורר אלכסנדר פופ (Pope) קרא לגנים שישקפו את הפשטות של הטבע". בסוף המאה הדגש היה על פרחים. טופחו זנים מפוארים כתחביב של אנשי הצוארון הכחול.

במאה ה-19 – גרטרוד ג'קיל – גיבוש עקרונות גן הקוטג'

בסוף המאה ה-19 קרה השינוי הגדול. צמחה תנועת ה Arts & Crafts שהטיפה לפשטות וחזרה למקורות. ממנה צמחו אדווין לוטיאנס (Sir Edwin Lutyens (1869-1944  וגרטרוד ג'קיל (Gertrude Jekyll (1843-1932.
שניהם פיתחו את נושא גן הקוטג' וקבעו עקרונות שאנחנו משתמשים בהם עד ימינו.
ביחד הם יצרו יותר מ-70 גנים. לוטיאנס יצר את הבסיס האדריכלי, וג'קיל את השימוש המופלא בצבע.
גרטרוד ג'קיל הגיעה מכיוון אומנותי אימפרסיוניסטי, והיא שילבה את תשוקתה לאומנות עם אהבתה לצמחים. כך היא הפכה את השתילה בערוגות לאומנות ממש. היא היתה הראשונה שלקחה בחשבון את מכלול התכונות: צבע, מרקם, צורה.
הרעיון היה גן של פרחי בר. גנים קטנים ויפים שעשו שימוש בחומרים פשוטים.
מאז ועד ימינו הסגנון הזה התפשט בכל העולם. יש גרסאות שונות של גני קוטג' במדינות שונות. ערוגות אנגליות שולבו עם מדשאות, ועברו התאמה לצמחיה מקומית בכל מקום בעולם.

גני קוטג' באקלים ים תיכוני

כדי לחוות את הקסם ושלווה של גן קוטג' אנגלי, לא חייבים ליסוע לאזור הכפרי האנגלי. גנים בסגנון גן קוטג' יכולים להצליח גם באקלים הים תיכוני שלנו, אותם עקרונות עם התאמה לצמחים המקומיים וצמחים שמתאימים לכאן. 

כללים בסיסים לעיצוב גן אנגלי:

  1. צבע: בחירה של 3-4 צבעים עיקריים. המטרה היא יצירת המשכיות בגן. פשטות של שילובי צבעים הרמוניים בין צמחים סמוכים.
    ניתן להשתמש בצבעים דומים ברמות עומק שונות, כגון אדום-כתום-ורוד-צהוב, ואפשר גם צבעים מנוגדים כמו סגול-צהוב.
  2. מבנה: למרות המראה הזורם והחופשי, יש צורך הכרחי להחליט על מבנה.  רוחב של ערוגה אנגלית הוא כמטר אחד, והמבנה שלה הוא מתפתל וגלי. במקומות מסוימים הערוגה צרה יותר, ובמקומות אחרים היא רחבה. תמיד הצמחים הגבוהים ביותר מאחור והנמוכים יותר בחזית.  חשוב גם ליצור גורם "הפתעה" של משהו חדש מאחורי הסיבוב.
  3. גושי צמחים שמשולבים יחד, בלי ליצור סימטריה, לא ברוחב ולא בגובה. יוצרים איזון והרמוניה בערוגה בעזרת הצורה של העלים, גודלם והטקסטורה שלהם. שילוב של עשבוניים ודגניים שונים. משתמשים בצמחים מקומיים, והמטרה ליצור מראה טבעי. המראה הכללי יכול להיות של "גן ירק שהשתלטו עליו פרחים" .
    שימוש נרחב במטפסים על סוכות, סבכות וקירות הבית.
  4. שימוש ב"אביזרים" מחומרים טבעיים כמו עץ, קש, ברזל טבעי, חרס. אין מקום לניקל, כרום ופלסטיק.
    לעתים קרובות יש שער, סוכה, או סבכת עם מטפסים כגון ורדים עליה.
    משלבים גם ריהוט גן, כגון ספסלים. מזרקת מים, פסלי גמדים וצפרדעים, עציצים.
    העציצים יכולים להיות בגדלים וצורות שונות, אבל בצבע אחיד דומיננטי, למשל כחול מלכותי.
  5. שבילים ונתיבים. לרוב בקו מתפתל.
  6. אין אדמה חשופה. כל ס"מ מכוסה במשהו: צמחים או חיפוי של עלים.
ערוגה אנגלית בצד מדשאה. שילוב גוונים ומרקמי עלים

לסיכום: גם במדינתנו הים תיכונית אפשר ליצור גן קוטג' בסגנון אנגלי, טבעי, שופע, עשיר ומזמין. 


There is no spot of ground, however arid, bare or ugly, that cannot be tamed into such a state as may give an impression of beauty and deligh
/
Gertrude Jekyll

כתבה:  
מיכל אליעד, עיצוב גינות ואדריכלות נוף ©

שתפו את המאמר הזה:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print
דילוג לתוכן