הקשר בין עיצוב פנים ועיצוב חוץ

כיום זה נראה מובן מאליו שהגינה היא חלק אינטגרלי מהבית, וכאשר מחליטים על עיצוב הבית, היא נכנסת באופן טבעי לתכנון. אולם ההבנה כי קיים קשר בלתי נפרד בין עיצוב פנים לבין עיצוב חוץ החלה לצבור תאוצה רק בעשורים האחרונים. בניגוד לעיצוב פנים, שהיה מאז ומעולם תחום נרחב ומגוון שייחסו לו חשיבות מרובה בעת תכנון בית חדש או שיפוץ והרחבה של בית קיים, עיצוב חלל החוץ בדרך כלל היה נדחק מטה בסולם העדיפויות בעת תכנון או שיפוץ הבית, ורק לאחרונה הוא מקבל את ההתייחסות הראויה לו. זוהי הסיבה מדוע לא תמיד ישנו קו אחיד בין העיצוב בבית עצמו לבין עיצוב הגינה.

מדוע כדאי להתעקש על הקשר בין עיצוב הבית ועיצוב הגינה
ערכו של החיבור בין עיצוב חלל הפנים של הבית לעיצוב חלל החוץ, הגינה, אינו מוטל בספק. הגינה היא חלק ממכלול הבית. לעיתים היא מהווה את הכניסה אליו, לעיתים היא ממוקמת מאחוריו, בפרטיות, ולעיתים היא מקיפה אותו מכל הכיוונים. כך או כך, היא מחוברת אליו, ולכן התאמה בין שניהם היא אך טבעית והיא מיטיבה הן עם הגינה והן עם הבית עצמו.
כאשר עיצוב הבית מתכתב עם עיצוב הגינה, הן בסגנון והן באופי, מתקבלת תחושה נעימה של אחידות והמרוויחים העיקריים הם בני הבית שזוכים להפיק את מלוא ההנאה והתועלת מהגינה. להרמוניה שנוצרת יש גם יתרון כלכלי, כיוון שעיצוב שמחבר בין שני החללים, יעלה גם את ערכו של הנכס.

כיצד מקשרים בין עיצוב הפנים לעיצוב החוץ
יש מספר דרכים בהם ניתן לקשר בין עיצוב הפנים של הבית לעיצוב הגינה וליצור ביניהם קווים משותפים. הנה כמה רעיונות:
חומרי גלם – מגוון חומרי הגלם איתם ניתן לעצב בתים וגינות הוא עצום. על מנת ליצור אחידות בין הבית לחוץ, מומלץ להשתמש בחומר גלם מקשר. פרגולה מאלומיניום למשל, תיראה נפלא בבית שהעיצוב שלו חדשני והיי-טקי, ודק מעץ יכול להוות המשך טבעי של בית שסגנונו כפרי, בעיקר אם הרצפה בבית עשויה עץ אף היא.
ריהוט – מומלץ לבחור בריהוט גן שיהדהד את הריהוט של הסלון או של הסגנון השולט בבית. אם למשל עיצוב הבית מבוסס על אלמנטים מעץ מלא, מומלץ שגם ריהוט הגן יהיה עשוי בחלקו עץ; בית מודרני יוכל להציב ריהוט פנים וחוץ העשוי בטון או מתכת משולבת; בית שמעוצב בצבעוניות רבה, כדאי שישקף זאת גם לריהוט הגן שלו.
ריצוף – מומלץ לעשות שימוש בריצופים וחיפויים בסביבת החוץ בסגנון זהה או דומה לאלה של הבית עצמו. שימו לב שאמנם גימור אריחי החוץ יהיה מעט מחוספס יותר מהאריחים של הבית, בכדי שיעמדו בתנאי האקלים ובכדי למנוע החלקה, אך כדאי שידברו באותה השפה, וחשוב מכך, חובה שהם גם יעמדו בתקן החלקה לאריחי חוץ. (למאמר על  בחירת ריצוף חוץ )
חלונות ודלתות – דלתות הזזה שקופות או חלונות גדולים הפונים כלפי הגינה, מכניסים את הגינה פנימה אל הבית בכל שעות היממה. מיקום דלתות הזזה ביציאה אל הגינה יוצר יציאה טבעית ונוחה אל חלל החוץ, כמו מעבר אל חדר נוסף בבית.
תאורה – מלבד החלונות הגדולים, גם משחק באור יכול לקשר נהדר בין הבית לגינה. עיצוב תאורה נכון הופך את הגינה למעין תמונה הנשקפת בחלונות ומכניס אותה פנימה אל הבית בכל שעות היממה. (למאמר על תאורה בגינה )
גבהים בריהוט – בכדי ליצור המשכיות ורצף בין חללי הבית והחוץ, רצוי שיהיה מידרג בגבהי הריהוט. כך, במקום להציב את שולחן האוכל בסמוך ליציאה החוצה באופן כזה שיחסום את החשיפה למרחב, מומלץ למצב את פינת האוכל בצד ולא מול הכניסה, וביציאה עצמה, לבחור מערכת ישיבה נמוכה יותר.

באיזה שלב לעשות את החיבור בעיצוב?
המצב האידיאלי להתאמת העיצוב של הבית והגינה הוא כמובן בשלב תכנון הבית. רצוי מאוד להיעזר בשירותיהם של מתכנן נוף מוסמך, אדריכל נוף או הנדסאי אדריכלות נוף, שיחד עם בני הבית, יחליטו על קו סגנוני משותף ויתכננו את פיתוח החוץ ואת שילוב הגינה בבית. כדאי גם שתהיה התייחסות להיבט המיזוג הטבעי של הבית בהתאם לעונות השנה ולמזג האוויר, לדוגמא, התאמה של פתחי הבית לכיווני הרוח ולאור השמש שיושלמו עם צמחייה נכונה, תכנון פרגולה מקורה שתמנע מאור השמש לחמם את הבית ותיצור פינת צל בגינה או נטיעת עצים שיצלו על המבנה או שיחסמו את הרוח.
אם אין ברשותכם תקציב להקמת גינה יחד עם בניית הבית, עדיף שבכל זאת תנסו לפנות חלק מהעלויות לתכנן את תשתיות הגינה, לשם שילובה העתידי בבית. כך, לא משנה מתי תקימו את הגינה בפועל, חלק זה יהיה מוכן ולא תיאלצו לשבור צינור או קיר עבור מים או חשמל. כמו כן, אל תתייאשו אם לבית כבר יש קונספט עיצובי משלו. אם אתם אוהבים קונספט זה, תוכלו כמובן להתאים את הגינה אליו.

באדיבות אתר טוב תודה
לקריאה נוספת באתר טוב תודה על תכנון מערכת השקיה לגינה

למאמר שלי על תכנון פיתוח החוץ בשלב תכנון הבית 

דילוג לתוכן