עיצוב גינות

מגמות בעיצוב גנים בישראל

גינה ארץ ישראלית - גינה ים תיכונית. בוסתן עצי פרי. חומרים מקומיים. צמחים ים תיכוניים וצמחים ישראליים. גישה ירוקה לגינה, חיפוי קרקע, סלעים. חסכון במים ובתחזוקה בגינה

עיצוב גנים בישראל – מגמות ושינויים

בשנים האחרונות גוברת ההכרה שגינה היא חדר חיצוני, אחד מחדרי הבית, לפעמים אף הגדול שבהם, זהו חלל בעל חשיבות מרובה.
צבעי הגן, ריחות הפריחה, טעמי הפירות והתבלינים, ציוץ הציפורים, רחש הרוח בעלים – הם הנאה לכל החושים.

תכנון מקצועי

משום כך, כפי שפונים למעצבי-פנים לעיצוב חדרי הבית הפנימיים, כך פונים למעצבי גינות לעיצוב  מקצועי של החדר החיצוני.
לתכנון ועיצוב גינות מקצועי, ע"י אדריכל נוף או הנדסאי אדריכלות נוף, יש ערך מוסף גדול מאד יחסית להקמת גינה ע"י גנן מחוסר הכשרה עיצובית.
יהיו טעמם וחלומותיהם של בעלי הבית אשר יהיו, תכנון מקצועי המתאים לחלומות שלהם, לאדריכלות של הבית, ותנאי הסביבה – יתרום לבית עצמו וליושביו.בנוסף לערך העיצובי, תכנון מקצועי מוזיל את עלויות ההקמה, וחוסך בעלויות עתידיות של תחזוקה ומים.

מסגנון טרופי לסגנון ארץ ישראלי

עם דעיכתו של הסגנון הטרופי, לפני כעשור, סגנון הגינון הארץ-ישראלי הלך וקיבל אופי משלו. לאנשים כיום ברור כי גינה היא יותר מעץ זית עתיק בפינה… כיום גינות ארץ-ישראליות הן המובילות, הן אם העיצוב הוא בקו מודרני או בקו מעוגל וזורם.
לגינות ארץ-ישראליות וים-תיכוניות יש התאמה לסגנון העכשוי בבניה, למשל: לשימוש בטיח צבעוני.
יש שימוש בצמחי ארץ-ישראל, צמחים ים-תיכוניים ואוסטרליים. צמחים כגון זית, רימון, חרוב, אלון, קטלב, גפן מטפסת, הדס, מורן, צמחי תבלין, ושימוש הולך וגובר בדגניים. גם בעיצוב גינות קטנות משלבים בוסתן של עצי פרי שכולל גם הדרים. יש יותר ויותר גינות פרטיות שבהן עצי הפרי מהווים מרכיב עיקרי במקום עצי הנוי.
השתילה "טבעית" כביכול, לא גזומה בקפדנות. נעשה שימוש רב בצמחים בעלי עלווה בצבעים שונים: אפור, אדום, ירוק. צבעוניות מתונה בפריחות.

עצים נשירים

ההתנגדות שהיתה בעבר לעצים נשירים, מתחלפת ברצון להרגיש את השינויים בעונות השנה, ולהנות מ"סתיו אינדיאני" בגינה עם גוונים שונים של שלכת צבעונית.

חומרים בגינה

גם בבחירת החומרים יש חזרה למקורות. משתמשים בחומרים מקומיים למשל: אבני בזלת בגולן, אבני כורכר באזור החוף, אבנים מקומיות בהר, וכד'. יש שימוש נרחב בעץ במקום בבטון.

גינון אקולוגי בר-קיימא

מגמה מובילה נוספת היא המגמה האקולוגית והתכנון הירוק. זה מתבטא בבחירת צמחים חסכוניים במים, בשימוש בחיפויים המפחיתים התאדות, בשימוש בעצי צל נשירים המאפשרים חסכון אנרגית חשמל לקירור בקיץ ולחימום בחורף, גובר השימוש בבורות חלחול המעבירים את מי הגשמים למי התהום, במקום למערכת הניקוז העירונית ולים.
יש רצון ליצירת מרחב נקי מרעלים עד כמה שניתן (כולל משאבת דשן מיותרת) ומיעוט בחומרי הדברה ובמקומם שימוש בחומרים נכונים.
במיוחד יש חשיבות לבחירת צמחים עמידים יותר לתנאים המקומיים ללא צורך בטיפולים. התוצאה היא גינה קלה לתחזוקה.
יש שימוש הולך ונרחב בגינון אורגני, בעיקר בשימוש בקומפוסט מתוצרת ביתית – בבחינת "להחזיר לאדמה מה שלקחנו ממנה".

אלמנט מים

ביותר גינות משלבים אלמנט מים. גוברת הדרישה ל בריכות נוי בגדלים שונים, עם דגי נוי (כולל אוכלי יתושים), צמחי בריכה, ומערכת אקולוגית שדורשת תחזוקה מינימאלית. הבריכה היא אלמנט מרכזי בגינה, המשתלב היטב עם כל סגנון גינון.

אזוביון וסלעי ג'מעין מאפיינים מאד את האזור

לסיכום: תכנון מקצועי מוקפד, צמחיה מקומית או המתאימה למקום ולתנאים, חומרים מקומיים והתחשבות בסביבה – הם המגמה השולטת בגינון העכשווי בגינות פרטיות בארץ.

כתבה:  
מיכל אליעד, עיצוב גינות ואדריכלות נוף ©

שתפו את המאמר הזה:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print
דילוג לתוכן