עיצוב גינות

מה בין מעצב גינות מקצועי לגנן?

מאמר בשיתוף אתר טוב תודה

*המאמר נכתב ע"י טוב תודה*

מה בין מעצב גינות מקצועי לגנן?
כל מי שיש לו גינה יודע עד כמה היא תורמת לאיכות החיים שלו. הגינה היא מקום מפלט, היא אי של שקט ורוגע אליו אנו נמלטים כשהכל מסביבנו רועש, ולאו דווקא במובן הפיזי של המילה. אם ברצוננו לנשום אוויר צח, לראות ירוק בעיניים ולהרגיש את המתח מתפוגג לו אט אט, כל שעלינו לעשות הוא לפתוח את הדלת ולצאת אל הגינה ופשוט לנשום עמוק ולתת לטבע לעשות את שלו.
לכן חשוב כל כך שהגינה תהיה מקום שנעים לנו לשהות בו, בין אם לבד או עם המשפחה והחברים. בכל זאת, מדובר בחדר הכי גדול שיש לנו בבית ודווקא הוא נמצא לרוב בתחתית סולם העדיפויות בבואנו לבנות או לעצב מחדש את בית החלומות שלנו.
אם הבנתם את חשיבותה של הגינה ואתם מעוניינים להשקיע בה, אשריכם. זוהי אחת ההחלטות הכי טובות שתעשו. עכשיו כל מה שנותר הוא למצוא איש מקצוע שמתמחה בעיצוב גינות שיוכל להפוך רעיון למציאות.
השלב של בחירת איש המקצוע הוא השלב המשמעותי ביותר בדרך לעיצוב הגינה שלכם.

רבים טועים וחושבים שמעצב גינה מקצועי וגנן הוא אותו המקצוע, ושזה לא ממש משנה מי מהם יעצב את הגינה שלנו, כיוון שכך או כך התוצאה תהיה זהה. טעות! יש הבדל מהותי בין מעצב גינה מקצועי, שהוא מקצוע תכנוני בעיקרו, שכרוך בלימודים ארוכים, לבין גנן, שיכול להיות אדם מאוד מוכשר ומקצועי, אך הוא עוסק יותר בפן הביצועי ובמרבית המקרים חסר את הידע התיאורטי שחשוב כל כך בשלב התכנון.
וכדי לחדד…

מעצב גינה
מעצב גינה הוא מי שלמד אדריכלות נוף בטכניון לתואר אדריכל נוף, או בבית ספר להנדסאים לדיפלומה באדריכלות נוף. הלימודים מתמקדים בתכנון ובעיצוב חללים פתוחים ומרחבים, ובמהלכם מתמקצעים מתכנני הנוף / מעצבי הגינה בנושאים שונים, כגון צמחיה, השקיה, בניה תקנית, סוגי חומרים והתאמתם לגינה על פי האקלים ותנאי הסביבה. בתום הלימודים הם יכולים לעבוד במגוון פרויקטים פרטיים וציבוריים, החל מגינות פרטיות וכלה בפארקים ובטיילות. יחד עם זאת, אדריכלי הנוף / מעצבי הגינה יכולים כמובן גם לעצב גינות פרטיות. כך או כך, המטרה בפרויקטים, הגדולים והקטנים כאחד, הינה להתאים את הסביבה החיצונית לזו הבנויה וליצור הרמוניה ביניהן.

גנן
לעומת אדריכל הנוף, גנן אינו נדרש ללימודים גבוהים. הוא יכול להיות בוגר קורס גינון ייעודי (יש כאלה של משרד הכלכלה), והוא יכול גם לא ללמוד כלל, אך להיות בעל כישרון טבעי או בעל ניסיון שנצבר במהלך השנים.
תפקידו של הגנן הוא להוציא לפועל את התכנית של מעצב הגינות, ולמקם בגינה את כל האלמנטים שמצוינים בה, החל מתשתיות כמו מערכת ההשקיה והתאורה, וכלה בריהוט הגן.

אז מה בכל זאת עדיף – מעצב גינות מקצועי או גנן?
האידיאלי ביותר הוא שמעצב הגינה והגנן יעבדו יחד בשיתוף פעולה. כפי שצוין, מעצב הגינה הוא מקצוע תכנוני. כלומר, המעצב מתכנן ללקוח את הגינה בהתאם לרצונות שלו ולתנאי השטח בפועל. תכנית העבודה מועברת לגנן שמוציא אותה אל הפועל, תחת פיקוח קפדני של המעצב, שיכול גם לסייע לגנן במידה והוא נתקל בסוגיות או בהחלטות עיצוביות במהלך העבודה.
כיוון שהגינה היא למעשה חלק מהותי וגדול משטח הבית כולו, חשוב גם שייווצר שיתוף פעולה לא רק עם הגנן, אלא גם עם האדריכל שמתכנן את הבית. האדריכל מתכנן את המבנה, ומתכנן הנוף / מעצב הגינה מתכנן את פיתוח השטח בהתאם לאדריכלות הבית ולתנאי המגרש. התוצאה שמתקבלת יוצרת הרמוניה בין חלל הפנים לחלל החוץ ועושה טוב לכולם.

היתרונות של מעצב גינה מקצועי
שירותיו של מעצב גינות מקצועי מספקים יתרונות רבים. ראשית – תכנון פיתוח השטח בשלב תכנון הבית חוסך כסף ומונע תכנון לקוי של אלמנטים בנויים שקשה לשנותם, ושנית – בשלב הגינון, כאשר מעצב הגינה עושה לכם סדר בכל השפע שמסביב. באופן טבעי, כשעולה הרעיון של גינה, ההיצע עשיר מעבר לכל דמיון ורובנו רוצים הכל ולא יודעים כל כך להתמקד שמה שבאמת יתאים לנו ולגינה, פונקציונלית ותקציבית. זהו תפקידו של מעצב הגינה. הוא יושב עם בני הבית, שומע מהם איך הם רואים את הגינה, בוחן סוג הקרקע, גודל השטח ותנאיו ומשקלל את כל הפרמטרים יחד, באופן כזה שאתם תצאו מרוצים והגינה תממש את הפוטנציאל שלה המירבי שלה. הוא בוחר ריהוט גן, צמחייה ואלמנטים עיצוביים שיגרמו לה להיראות גדולה, מרהיבה ולא עמוסה מדי, ושיהיה תענוג להימצא בה.
מעבר לכך שגינה מעוצבת היא נעימה ויפיפייה, כיוון שמאחוריה עומדת מחשבה רבה, גינה כזו היא גם חסכונית יותר לטווח הארוך, כיוון שמותקנים בה תשתיות ייעודיות, ניקוז והשקיה נכונים, הצמחייה בה מותאמת לתנאי השטח ולאקלים ונבחרים עבורה אביזרים וחפצי נוי שאינם מתכלים או נהרסים מהר.

ולבסוף, תחזוקה שוטפת
לאחר הקמת הגינה תידרשו גם לשמר ולתחזק אותה. לשם כך מומלץ למצוא גנן תחזוקה טוב שיבצע עבורכם את השירות הזה באופן תדיר. הגנן ישתול צמחים חדשים במידת הצורך, יגזום את הקיימים, ירענן פרחים ובאופן כללי ישמור את הגינה רעננה וירוקה.

באדיבות אתר טוב תודה
באתר טוב תודה ניתן למצוא גנן מומלץ באזור מגוריכם שדורג ע"י חוות דעת
לתכנון ועיצוב  גינה (כאמור, לפני שפונים לגנן) אתם מוזמנים לפנות למיכל  – 0546833553 

כתבה:  
מיכל אליעד, עיצוב גינות ואדריכלות נוף ©

שתפו את המאמר הזה:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print
דילוג לתוכן