עיצוב גינות - גינת כרמל באביב - מבט מרחבה עליונה על הגינה לגינה

תכנון גינה אקולוגית בת-קיימא

מהי גינה אקולוגית או גינת בת-קיימא? מה העקרונות שמנחים אותנו בתכנון שלה? האם היא גינה מבולגנת או יפה? מה היתרונות בגינה כזו? על כל אלה במאמר.

מהי גינה אקולוגית? 

גינה אקולוגית היא מערכת שבה הטבע עובד עם הגינה ולא נגדה. זו גינה שמיצרת אדמה שמחה וסביבה חיובית. גינה מלאה בצמחים ובעלי חיים, שתורמת לסביבה ונתרמת ממנה. 
גן בר-קיימא הוא גן שמקיים את עצמו במינימום התערבות, ובפגיעה מזערית בסביבה. 
 דמיינו גינה יפה שבה אין כמעט מזיקים, כמות העבודה הנדרשת לעישוב וכיסוח היא מינימאלית, וצריכת המים לא גבוהה במיוחד. גינה כזו היא לא דבר דימיוני, כי כאלו הן רוב רובן של הגינות שאני מעצבת.

אפשר לכנות את זה "גינון אקולוגי", "גינון לחיות הבר", "גן טבע", או "גינון בר קיימא".

מהם העקרונות בתכנון גינה אקולוגית?

א. הימנעות מחומרי הדברה

הדבר העיקרי הוא הימנעות מחומרי הדברה. זה נעשה  על ידיהמנעות משתילת צמחים רגישים במיוחד,  ואם צצה בעיה אז במקום החומרים הרעילים משתמשים בשיטות טבעיות להרחקת וחיסול מזיקים, כמו בע"ח שטורפים מזיקים (קיפוד, מושיות) או צמחים שדוחים מזיקים (טגטס, שום). 
כאשר לא מדבירים ברעלים, היצורים הטובים שומרים על איזון אקולוגי.
אני מתיחסת להדברה חריפה כמו אל סמים: בהתחלה זה נחמד, כל המזיקים נעלמים, אך זה חזיון שוא ומראית עין, מכיוון שגם היצורים הטובים נעלמים… ואז מגיעה מתקפה של מזיקים, וכמות הריסוס/הסם הנדרשת הולכת ועולה. מניסיון אישי, הפסקה של הריסוסים אחרי שנים שבהם הגינה התמכרה אליהם, מביאה ל"קריז" של גמילה, אבל אחרי הגמילה לא נדרש לרסס יותר. הגינה בריאה בלי ריסוסים. 

ב. דישון באמצעים טבעיים

דישון באמצעים טבעיים, כגון קומפוסט ודשן אורגני.  בנושא הזה יש המקפידים רק על אספקת חומרי הזנה ממקורות אורגניים, ויש שמסכימים לדשן שמיוצר במעבדה, מאויר, מחצבי ים המלח וסלעים. בשני המקרים יש להמנע מדישון יתר, ובשני המקרים הצמחים קולטים אותם יונים בדיוק בתור חומרי הזנה בדיוק. 

ג. שימוש בחיפוי קרקע אורגני 

ראו מאמר על חיפוי קרקע בגינה. חיפוי הקרקע האורגני מאזן את טמפרטורת הקרקע, מקטין התאדות, מקטין מאד עשביה, והוא גם יפה מאד. 

חיפוי קרקע לחסכון במים
חיפוי קרקע לחסכון במים

מחזירים לאדמה מה שנלקח ממנה.

עלים נושרים משמשים כחיפוי, פירות שלא נקטפו הופכים לקומפוסט וכו'.

קיום מבני גידול 

כגון בריכות נוי , סבך צמחיה או ערימות עץ. מבני גידול אלו מספקים מים, מזון, מקום מחסה, שמושך אליו בעלי חיים שונים. 

גינה שמיצרת תוצרים 

צמחי תועלת כמו עצי פרי, צמחי תבלין וערוגות ירקות.

שימוש נרחב בצמחיה מקומית

כולל צמחי בר מקומיים. צמחיה חסכנית במים ופחות רגישה למזיקים ומחלות.


איך נראית גינה אקולוגית?

רוב האנשים מדמיינים גינה פרועה, מלוכלת, לא גזומה, לא מטופלת. זה בהחלט לא נכון! 

גינה אקולוגית לא חייבת להראות מוזנחת ופרועה. בהחלט אפשר שגינה גם תציע ערך אקולוגי גם ערך אסתטי.
למשל, בריכת נוי יכולה להיות מעוצבת ויפה מאד, ועם זאת להוות בית גידול פורה עבור חסרי-חוליות ודו-חיים, למשוך ציפורים ויונקים שונים לשתות מים ולרחוץ.

מה היתרונות בגינה אקולוגית?

  • גינה קלה לתחזוקה – הרבה יותר קל ללכת עם הטבע והסביבה, מאשר לנסות לכפות על הגינה להתנהג בצורה מסוימת.  אם מתכננים את הגינה נכון, כמות התחזוקה מינימאלית. גיזום מינימאלי, אין צורך בהדברה, כמעט אין צורך בניכוש עשבים.
  •  גינה שיש בה חסכון במים – גינה אקולוגית היא גם הרבה יותר חסכנית במים. את זה משיגים בעזרת שתילת צמחים נכונים, שימוש בחיפוי קרקע, שתילה המותאמת לסביבה האקלימית.
  •  גיוון עונתי. שינוי הגינה במשך השנה. הגינה מותאמת לסביבה ומשתנה מעונה לעונה. זו גינה מענינת.
  •  גינה עם מגוון בעלי חיים – מדהים כמה בעלי חיים נמשכים לבתי גידול טבעיים, גם אם הם במרכז ישוב עירוני. זה יוצר ענין רב בגינה. 
  • גינה אקולוגית כשמורת טבע 
    לא רבים חושבים על גינה פרטית כעל מקום מפלט לחיות בר. לאחרונה, יש הוכחות מדעיות  שגינות בישובים עירוניים מתפקדות כ"אבני דילוג" בין מרחבים אקולוגיים משני צידי הישוב, מעין "שמורות טבע" בזעיר אנפין, ובהם יש מגוון לא קטן של מינים שונים של חיות בר.  
    גן בר-קיימא מספק סביבת חיים תומכת בבעלי חיים מקומים, וכך הוא מושך אותם. גינה אקולוגית היא גן עדן לבעלי חיים. 
    לבריכת הנוי בגינה שלי מגיעות ציפורים לשתיה ושכשוך, שפיריות מעופפות מעל המים, חתולים צמאים מגיעים לשתות, ואפילו הקיפודים נהנים. הדגים שבבריכה ניזונים מזחלי היתושים. 

לסיכום:
גם באמצע העיר אפשר לתכנן גינה אקולוגית יפה, לא פרועה מידי, גינה שמתחברת עם הטבע, מושכת בעלי חיים, תורמת לסביבה, קלה לתחזוקה וחסכונית במים. 

כתבה:  
מיכל אליעד, עיצוב גינות ואדריכלות נוף ©

שתפו את המאמר הזה:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn
Print
דילוג לתוכן